Check-Up

DR.Savaş Karakoç

Kurucu

Check-up Ne İçin Yapılır?

Check-up, yaygın sağlık sorunları, erken evre hastalıklar ya da kardiyovasküler risk faktörleri, fazla kilo, hareketsiz yaşam, sigara, yüksek kolesterol, yüksek tansiyon, prediyabet veya diyabetin yanı sıra bazı kanser çeşitlerinin tespiti için yapılır. Check-up’ın önemi daha iyi bir yaşam kalitesine olanak sağlayacak önlem ve sağlığa yatırımdır.

Check-up Kontrolleri Ne Sıklıkla Yapılmalıdır?

Düzenlilik hastanın yaşına ve bu durumdaki risk faktörlerine bağlı olmakla birlikte yılda bir ya da iki kez check-up sağlık kontrolünden geçilmesi tavsiye edilir.

Kimler Check-up Yaptırmalıdır?

Check-up tıbbi sağlık işlemi sadece tahlil ve testlerden oluşan bir uygulama değil. Check-up yaptırmak isteyen kişilerin yaşı, cinsiyeti ve risk faktörlerine bağlı olarak kendisi için belirlenen uzman doktorlar ile yüz yüze görüşür ve muayene olur.

Doktorun uygun gördüğü durumlarda kişiye ek laboratuvar testleri ve radyolojik görüntüleme yapılır. Bu sayede hastanın mevcut sağlık durumu kapsamlı bir şekilde değerlendirilir. Yapılan testler ve radyolojik görüntülemeden alınan sonuçlar ışığında doktor, hastasını dikkat etmesi gerekenler hususunda ayrıntılı olarak bilgilendirir. Bir sonraki check-up işlemi esnasında ise var olan riskler gözden geçirilir.

Check-up, yetişkinlerin herhangi bir sağlık şikâyeti olmasa dahi en az yılda 1 defa yaptırması gereken bir sağlık taramasıdır. Erişkin kişinin mevcut risklerine göre farklılık gösterebilen check-up dönemleri doktor tarafından daha sık bir şekilde yapılması önerilebilir. Bu süre, bireyin sağlığındaki değişimlerin ve risk faktörlerinin dikkatli bir şekilde takip edilmesi bakımından son derece önemlidir.
Ailede obezite, diyabet, kronik hastalıklar, hipertansiyon gibi hastalıklar, jinekolojik kanser çeşitleri, meme kanseri, prostat kanseri gibi kanser çeşitleri bakımından risk grubunda yer alanlar, kronik ve kalıtımsal hastalık bakımından risk grubunda olanlar, yoğun bir tempoda ve çok yoğun stres altında çalışan kişiler, daha sağlıklı ve rahat bir menopoz dönemi geçirmek isteyen kadınlar düzenli olarak check-up yaptırmalıdır.

Check-up Yaptırmadan Önce Nelere Dikkat Edilmelidir?

Bireyin temel sağlık kontrolünden sorumlu olan doktor, kişinin kapsamlı olarak analizlerini alır. Böylece check-up’un türü ve kapsamı belirlenmiş olur. Check-up yapılmadan önceki gün hastanın kullandığı tüm ilaçlara ara verilmesi önerilebilir.

Kişi randevu tarihini oluşturduktan sonra check-up’un yapılacağı günde hastaneye aç karnına gelmesi istenmektedir. 8 ila 10 saatlik bir açlık oluşması gerekir. Yapılan laboratuvar testlerinin doğru sonuç vermesi için aç olunması oldukça önemlidir.

Hastanın su tüketmesinde hiçbir sakınca yoktur. Sıklıkla sorulan sorulardan biri olan ‘’check-up yapmadan önce su içilir mi?’’ sorusu bu şekilde yanıtlanmış olmaktadır. Check-up prosedürü esnasında zaman kaybı yaşamamak için hastaneye ya da tıp merkezine aç karnına gelinmesi oldukça önemlidir. Sigara ve kafein içeren içecek ve gıdalar kesinlikle tüketilmemelidir. Sakız veya şeker içeriğe sahip olan ürünler de kesinlikle kullanılmamalıdır.

Kişinin check-up randevusundan önce akşam yemeğinde hafif bir şekilde beslenmesi ve alkol almaması gerekir. Check-up prosedürü kişiye özel olarak oluşturulur bu kapsamda batın ultrasonu var ise kişinin idrara sıkışık bir şekilde hastaneye gelmesi önerilir.

Hasta, check-up randevusu aldığı sağlık kuruluşuna geldiği zaman, öncelikle hastanın kan ve idrar örnekleri alınarak ilgili doktora yönlendirilir. Bölüm doktorlarının talepleri doğrultusunda gerekli durumlarda daha pek çok test kapsamlı bir şekilde yapılır. Hatanın mesanesi dolu değil ise bolca su içmesi sağlanmaktadır.

Hastanın check-up prosedüründe eforlu EKG mevcutsa, yedek iç çamaşırı, havlu ve spor kıyafet ve spor ayakkabı getirmesi gerekir. Bu malzemeler ile hastanın rahat etmesi için gereklidir. Mamografi görüntülemesi olan hastaların ise duş alması önerilir. Hasta duş aldıktan sonra krem, parfüm veya terlemeyi önleyen ürünlerin kullanılması kesinlikle yasaktır.

Kadınlar için Check-up Neleri Kapsar?

Senede bir defa check-up yaptıran 20 ila 40 yaşa arasında olan yetişkin kadınlar için uygun bir paket içerisinde kan testleri, idrar testi, akciğer görüntüleme, meme muayenesi ve jinekolojik muayenenin yer aldığı bir paket olacaktır.

Özellikle kadınlarda sık rastlanan rahim ağzı kanseri, meme kanseri gibi hastalıkların risk grubuna giren bu yaş aralığında olan kadınların, kanser ilerlemeden erken teşhis ve tedaviden faydalanması hayat kurtarmaktadır. 40 yaşını geçmiş kadınların check-up tıbbi muayene paketleri içinde ise EKG, mamografi ve gaitada gizli kan testi de bulunur.

Erkekler için Check-up Neleri Kapsar?

Erkek hastalar için check-up paketleri içinde kan testleri, akciğer görüntüleme, idrar testi ve genel sağlık muayenesi bulunur. 20 ila 40 yaşa aralığında olan yetişkin erkek hastalar için bu kontroller yeterli olurken 40 yaşın üzerinde olan hastalar için ekstra ürolojik muayene, gaitada gizli kan testi, EKG de tavsiye edilir.
Sağlığınızı ve yaşam kalitenizi kontrol altında tutmanızı sağlayacak olan check-up rutinleri için bizimle iletişime geçerek hemen randevu talebi oluşturabilirsiniz. Sağlığınız için ilk adımı atmanıza yardımcı olalım.

Uzmanlarımızdan 30 Saniyede Randevu Alın!

Hangi Bölümden Randevu Almak İstiyorsunuz?